Tytuł/nazwa projektu/przedsięwzięcia |
Uczyć przyrody inaczej. Przykład współpracy
z instytucją naukową Centrum Fizyki Teoretycznej PAN z Warszawy i jej
dyrektorem prof. Lechem Mankiewiczem. Zaginiona
lekcja hydroponiki |
Nazwa
szkoły/placówki |
Szkoła
Podstawowa im.Tony.ego Halika w Górznej |
Adres
szkoły/placówki ( miasto, gmina, powiat, ulica,
tel, e-mail, strona internetowa). |
Górzna
19 77-400
Złotów, gmina Złotów, powiat złotowski, tel.672631423, szkolagorzna3@wp.pl, www.spgorzna.pl |
Autor
projektu/przedsięwzięcia (imię, nazwisko, stanowisko, tel, e-mail)). |
Maria
Jaszczyk, nauczycielka przyrody, tel.601296321, jaszczyk@cwiklinski.pl |
1. Opis
dobrej praktyki (np.
opis przesłanek,
które zainspirowały do realizacji projektu, innowacyjność/oryginalność pomysłu,
skuteczność zastosowanych metod i form pracy, cele projektu, czas
realizacji...).
Główną przesłanką, która zainspirowała do realizacji projektu, była chęć przygotowania instrukcji do „Zaginionej lekcji Christy McAuliffe”, w języku polskim i w polskich realiach w warunkach klasy szkolnej. Doświadczenie jest hołdem złożonym załodze wahadłowca
Challenger, który na skutek awarii silnika
uległ katastrofie, dokładnie 26 lat temu – 28 stycznia 1986r. W czasie
misji STA-51-L zginęła cała załoga. W programie lotu było, między
innymi, 8 "lekcji na orbicie" autorstwa Christy McAuliffe -
pierwszej na świecie nauczycielki-astronautki. Lekcje, przygotowane dla
uczniów w Ameryce i na całym świecie, nigdy nie zostały przeprowadzone i
przeszły do historii jako „Zaginione Lekcje Christy McAuliffe”. Dla
podkreślenia tego faktu opublikowano na EU-HOU pierwszą Zaginioną
Lekcję w wersji oryginalnej, historycznej Dzięki zachęcie prof. Lecha Mankiewicza z Centrum Fizyki
Teoretycznej PAN w Warszawie uczniowie Szkoły w Górznej i w Radawnicy
zaplanowali i wykonali doświadczenie, dzięki któremu można było napisać
instrukcję przygotowaną we współczesnych, polskich warunkach jako
uzupełnienie tej historycznej, http://www.pl.euhou.net/docupload/files/Excersises/LostLessons/HydroponicLessons/HydroponicLessonPL.pdf |
2. Rezultaty/korzyści projektu (efekty,
które powstały w wyniku realizacji projektu).
Zasadniczym efektem projektu jest chęć uczczenia
pamięci amerykańskiej nauczycielki – kosmonautki Christy McAuliffe. Mamy nadzieję, że stworzona przez
nas instrukcja zainspiruje przyrodników do działania i będzie pomocna
innym uczniom i ich nauczycielom. Projekt pozwoli uczniom zmierzyć się z
zadaniem planowania, stawiania hipotez badawczych, wnikliwych obserwacji i
solidnego notowania wyników oraz wyciągania z nich wniosków i wyjaśniania
roli użytych przyrządów. pozwoli również na wyodrębnienie zjawiska z
kontekstu czy wskazywanie czynników istotnych i nieistotnych dla przebiegu
doświadczenia. Uczniom kasy IV i V
z Górznej pozwolił on na wyjazd
do Bydgoszczy oraz umożliwił 11- letniej Marcie i jej koleżance Kasi wygłoszenie
prelekcji z pogranicza fizyki i przyrody na Polskiej Akademii Dzieci. Pobocznym
efektem jest zaproszenie skierowane do uczniów naszej szkoły przez prof. dr.
hab. Andrzeja Muszyńskiego do Instytutu Geologii UAM w Poznaniu |
3.
Rady i wskazówki dotyczące np. finansowania, stosowania rozwiązań technologicznych,
organizacyjnych, współpracy z instytucjami i organizacjami.
Podczas pracy nad doświadczeniem owocna była
współpraca z panem prof. Lechem Mankiewiczem z Centrum Fizyki
Doświadczalnej PAN w Warszawie, z panią dr Agatą Hoffman, autorką projektu
PAD, paniami Anną Słoniną i Joanną Malicką koordynatorkami z PAD w
Bydgoszczy, z panem prof. Andrzejem Muszyńskim z Instytutu Geologii na UAM w Poznaniu oraz
z Spółdzielczym Bankiem Ludowym w Złotowie i Stowarzyszeniem Miłośników
Przyrody Winniczek w Nowinach. |
4.
Załączniki: (materiał uzupełniający, np.
prezentacja multimedialna, zdjęcia lub link do podstrony).
Materiał uzupełniający znajduje się na stronie szkolnej http://www.spgorzna.pl/akcjeekologiczne2011-2012.htm
Dodatkowo uzupełniony jest instrukcją w wersji
historycznej oraz w warunkach polskich (zobacz) i materiałami z
prelekcji w ramach zajęć Polskiej
Akademii Dzieci w Bydgoszczy w dniu 27 stycznia 2012r. „Zaginiona lekcja
hydroponiki w Polskiej Akademii Dzieci w Bydgoszczy” |
Oświadczam, że
zgadzam się na przetwarzanie informacji zawartych w powyższym formularzu oraz
materiałów dodatkowych (załączników) w celach promocyjnych związanych z
upowszechnianiem i wykorzystaniem powyższych materiałów na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
(Na podstawie art.23 ust.1 pkt 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z
2002 r., Nr. 101, poz. 926 z późn. zmianami).