Innowacja metodyczna pt: „
Bajka- mój przyjaciel”.
z zastosowaniem elementów bajkoterapii
I.
Idea innowacji
Innowacyjność zajęć pt. „ Bajka- mój przyjaciel”. Polega na
aktywnym uczestnictwie dzieci w zajęciach
z elementami bajkoterapii. Nasza wcześniejsza praca z dziećmi wskazuje , że
bardzo lubią one zajęcia z wykorzystaniem bajek, ich oglądanie, słuchanie,
rozmowę na ich temat. Uważamy, że w dzisiejszych czasach, kiedy u dzieci w
coraz młodszym wieku obserwuje się zachowania agresywne , należy uczyć dzieci
jak bronić się przed agresją innych i co
robić żebyśmy sami się tak nie zachowywali. Dlatego też , chcemy dzięki
odpowiedniemu doborowi bajek terapeutycznych budować u dzieci umiejętność
radzenia sobie w trudnych sytuacjach, budowania u nich poczucia wartości,
poczucia bezpieczeństwa, wyciszenia dzieci.
II.
Założenia
Miejsce
wdrożenia innowacji: Szkoła Podstawowa im. T. Halika w Górznej, Oddział
Przedszkolny
Odbiorcy:
dzieci 5-letnie, 6 –letnie, klasy
I,II,III
Czas
trwania innowacji: 5 września 2012- 31 maj 2013-03-19
Osoby
prowadzące innowację: Kinga Lewandowska,
Beata Kujawa, Przemysław Szałer, Barbara Dudzik, Zofia Stachowiak- Marciniak,
Renata Ekmann, Iwona Kowalska
Formy
pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki
dydaktyczne: bajki terapeutyczne, kolorowanki, papier, kredki, płyty z muzyką
relaksacyjną
III.
Cel główny
Wspomaganie harmonijnego
rozwoju dzieci
IV.
Cele operacyjne innowacji:
– dziecko słucha utworu,
- potrafi opowiedzieć
własnymi słowami treść utworu,
- rozróżnia pozytywne i negatywne postaci utworu,
- potrafi się wyciszyć,
- uczy się samodzielnie
rozwiązać problem,
- potrafi poradzi sobie w
sytuacji lękowej.
V.
Harmonogram:
● Zapoznanie dzieci z
opowiadaniami E. Zollem:
- „ To co ciemne jest
tajemne”
- „ Gruba Zuza, czyli jak
radzić sobie ze złością”
- „ Notatnik detektywa
Adriana, czyli jak rozwiązać prawdziwe problemy”
- „ Kolumb”
- „ O luzakach, kapusiach i
zasadach”.
- „ Słowniczek dla
prawdziwych twardzieli”
● Przedstawienie scenek
dramowych dotyczących poszczególnych opowiadań
●Oglądanie filmu „
Fala” o pierwszych dniach w szkole na płycie DVD
● Oglądanie filmu „
Stop agresji fizycznej” na płycie DVD
● Wykonywanie
ilustracji do wybranych opowiadań
● Rozmowa z dziećmi na
temat treści utworów
● Kolorowanki dotyczące
treści utworów
● Pogadanka psychologa
na temat przemocy między dziećmi
● Wycieczka do
gospodarstwa agroturystycznego, pieczenie kiełbasek
Ewaluacja
W ramach ewaluacji będziemy obserwować
zachowanie dzieci podczas apelów i innych uroczystości w szkole i oddziale
przedszkolnym.