Sposób na uatrakcyjnienie zajęć zprzedmiotów przyrodniczych
wg Kuprasów:
„....Jedną
z najważniejszych kompetencji nauczyciela jest wiedza z zakresu
nauczanego przedmiotu i umiejętność jego nauczania zgodnie z
wymaganiami określonymi w podstawie programowej. Są one bardzo
ważne. Istotnym jest natomiast to, aby cały czas nabywali
umiejętności przygotowywania różnych rodzajów zajęć lekcyjnych oraz
stosowania zróżnicowanych metod dydaktycznych – film, prezentacja,
warsztaty, pogadanka, obserwacje i doświadczenia, praca metoda
projektu, gry, quizy, autorskie bądź inne karty pracy dla ucznia
etc.
My
uwagę swą chcemy skupić na wybranych projektach edukacyjnych.
Zwłaszcza anglojęzycznych projektów jest bardzo wiele, a jednym z
podstawowych problemów jest selekcja informacji i ich wybór.
Podczas wykładu i prezentacji multimedialnej będziemy chcieli
przybliżyć niektóre z nich, omawiając strony internetowe związane z
tymi projektami. Będą to między innymi: HandsOn Universe Polska i
związane z nim- Observing with NASA – czyli projekt Microobservatory,
Khan Academy, WorldWide Telescope, projekty NASA: MoonKAM i EarthKAM,
naukowe projekty społecznościowe: Globe at Night i Great World Wide
Star Count oraz Science Buddies, SciStarter.
Dzieci uczestniczyć będą w warsztatach, podczas których zobaczą w
jak prosty sposób można samemu stworzyć seans, podobny do tego, jaki
pokazywany jest wprawdziwym Planetarium,
wykonają „żywy model” Układu Słonecznego, w którym wcielą się w
poszczególne planety, ułożą obraz Księżyca przy użyciu mega puzzli.
Nie zabraknie także zabaw plastycznych oraz innych aktywności hands
on’’.
Dorota i Jacek
Kupras
Sporo uwagi państwo
Dorota i Jacek Kuprasowie poświęcili
Akademii Khana,
która na dzień dzisiejszy posiada przeszło 700 przetłumaczonych na
język polski odcinków (przy całkowitej ilości przekraczającej 3200
filmów) oraz dedykowany
polskojęzyczny portal.
Zwrócili uwagę na to, że misją Akademii Khana jest nie tyle
tworzenie darmowych zasobów edukacyjnych, cozmiana modelu
edukacji, polegająca na odciążeniu nauczycieli tak, aby mogli
bardziej się skupić na pracy opartej o projekty. Wmodelu
tym uczeń przeznacza 20% swojego czasu na oglądanie filmów
edukacyjnych oraz wykonywanie ćwiczeń, pozostałe 80% może poświęcić
na własne projekty: Portal, gdzie znajdują się zasoby Akademii
posiada również
mechanizmy
wspomagające pracę nauczyciela.
Można tworzyć konta dla klas, można też śledzić statystyki
umożliwiające podgląd jak pracują uczniowie, jest wreszcie
sekcja zawierająca
tutoriale dedykowane temu, jak wdrożyć Akademię Khana w praktyce
szkolnej